zaterdag 17 januari 2009

Wind, regen, ver... en koud!



Vandaag, zaterdagmiddag, alle tijd voor een langere tocht. Ik begin een flink eind langs de Vliet, via Voorburg en Rijswijk naar Delft. Een lange rechte weg zonder veel zijwegen, dat rijdt lekker als de wind niet zo hard zou blazen. Met volle tegenwind kracht 4 en af en toe een regenbui is het flink fietsen en ik kom maar net boven de 20 km/uur. Rond Delft 'snij ik wel ergens onderlangs', maar dat gaat niet helemaal naar wens en voordat ik het weet sta ik vrijwel op het kerkplein middenin het centrum. 


Vanuit Delft naar Den Hoorn en daar bij een wegwijzer een hele tijd twijfelen: ga ik via het Westland naar Monster en dan door de duinen terug, of kan ik beter richting Rotterdam gaan rijden en via Pijnacker terug? Ik kies voor het laatste en pak de weg naar Schipluiden. Opnieuw een lange weg langs het water, dus zonder zijwegen maar weer met enorm veel tegenwind. Maar dat is prima, gaat het straks naar huis terug lekker makkelijk. Het landschap is weer prachtig afwisselend: stedelijke gebieden afgewisseld met klassieke boerderijen en tuinen. 

Vanuit Schipluiden is er een prachtige fietspolder met machtig mooie dijkjes, weggetjes en prima wegwijzers en ik rij door tot aan Kethel vlakbij Schiedam en Vlaardingen. Dan de A13 kruisen en de tocht gaat verder, opnieuw door mooie polders en dijkjes met schilderachtige huizen. 


Heel af en toe breekt de zon even door die me direct aangenaam verwarmt. Ik krijg zin in de zomer! Helaas is die nog ver weg en de volgende partij wolken herinnert me er weer aan dat het nog maar januari is en dat m'n voeten nog steeds ijskoud zijn. Wanneer ik m'n linkervoet teveel beweeg schiet de kramp in m'n tenen, dus met zo stil mogelijke voeten vervolg ik m'n weg. 


Via Oude Leede kom ik uit tussen Pijnacker en Berkel & Rodenrijs. Langs de grote weg door Pijnacker duik ik de polders in richting Nootdorp, waar ik onder de A12 door rijd. Het laatste stukje is weer schilderachtig. De oude weg van Nootdorp naar Wilsveen met karakteristieke boerderijen en daarachter aan alle kanten de nieuwe Vinex. Met de wind in de rug rijdt het heerlijk en met een ronde 50 km op de teller en na 2.25 uur rijden, stal ik de fiets na een sproeibeurt met de tuinslang weer in de schuur. De totaal verkleumde voeten warm ik uitgebreid onder een warme douche, vanavond ga ik die overschoenen écht bestellen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten