woensdag 14 januari 2009

Een paar uurtjes rijden


Vanmiddag geen dringende afspraken met klanten, dus snel de fiets gepakt om een paar uurtjes van het mooie weer te genieten. Met ruim 8 graden toer ik over de wegen, nu eens niet richting noorden of westen, maar naar het oosten naar Zoetermeer. Het landschap is afwisselend: klassieke molens bij Stompwijk aan de ene kant, terwijl de Vinex aan de andere kant van de weg opdoemt. Maar ik moet eerlijk toegeven: die nieuwbouw is gewoon bést mooi. 


Zoetermeer had ik vooral als richting genomen en qua fietsen had ik er niet veel van verwacht. Dat valt echter alleszins mee. Er zijn lekkere brede fietspaden met veel routeborden. De paden liggen los van de doorgaande wegen en vaak wat lager, omheind door bomen of struiken. Een heerlijke plek om te rijden.


Na Zoetermeer gaat het via Benthuizen richting Hazerswoude. Voordat ik daar kom doemt er een nieuw fietspad op dat zelfs nog niet op m'n GPS staat: vlak langs de HSL-lijn. Het pad is supervlak en rijdt heerlijk. Vlak voor Hazerswoude draai ik terug richting Benthuizen, wat ik ga nog volop wind tegen krijgen en wil mezelf niet overschatten. In Benthuizen blijken er wat leuke molenpaden tussen de weilanden door te lopen, die duik ik in. Dan volgt een mooie tocht over smalle paadjes midden tussen de weilanden. Afgezien van een enkele wandelaar en een kudde schapen middenop het pad is er niemand te zien. Ik kom uit bij Stompwijk, over een dramatische weg vol klinkertjes en ik merk dat ik nog lang niet toe ben aan een echte wielerklassieker over casseien. Ik pak zo snel mogelijk de brug over de A4 en rijd via de vogelplas Starrevaart naar huis. Het was weer lekker!


Wat deze tocht prima gaat, is het schakelen. Bij m'n vorige ritten haperde de versnelling nogal eens bij het overschakelen op de achterste bladen. Vandaag heb ik, vanwege het lekkere weer, korte wantjes aan waarin m'n vingers open zijn. Nu heb ik veel meer gevoel over de hendels en blijkt plots dat die fietsenmaker de derailleur helemaal niet verkeerd had afgesteld (altijd eerst de fout bij een ander zoeken, foei Ellen!), maar dat ik gewoon met goede handschoenen moet rijden. Nu had ik al zo'n vermoeden dat die gebreide wollen vingerhandschoenen waar ik in reed niet optimaal waren, omdat ik regelmatig met m'n handschoen tussen de hendels vast bleef zitten bij het schakelen. Gelukkig kon ik vandaag met blote vingers rijden en hopelijk komen morgen die winterhandschoenen die ik bij Cyclewear.eu heb besteld. Is dat probleem ook weer opgelost!

Bij thuiskomst nog even met het gietertje de tandwielen schoonspoelen en dan mag de fiets na een lekkere rit van 38 km van 1.45 uur (vanwege al die fotostops reed ik niet echt snel) weer de schuur in. Vandaag was een mooie tocht door het parklandschap van Zuid-Holland: volop nieuwbouw, afgewisseld met grote kale vlaktes en weilanden met de mooiste wolken. Het motto van Paul, die me aan deze verslaving heeft geholpen, was helemaal van toepassing: 
De randstad is eigenlijk helemaal geen stad. Er is zoveel groen en ruimte voor heerlijk fietstochtjes

1 opmerking: