zaterdag 7 maart 2009

Schoon licht ende klareheydt bij Delft

Hoewel ik in de kleine twee maandjes dat ik nu fiets al ontzettend veel routes heb leren kennen, blijft het af en toe zoeken. Rode bordjes met duidelijke richtingen voor fietser zijn dan ook nog steeds een welkome afwisseling in het landschap. Even stoppen, even peinzen: hoe staat de wind, hoe voelen de benen, hoe kan ik om de stad heenrijden? Dan even snel tijd voor een plaatje... en ik spring weer op de fiets om snel verder te trappen. 

Nederland mag dan bekend zijn om z'n molens, Zuid Holland wordt bij mij zo langzamerhand bekend om z'n afgetopte molens zonder wieken. Bij bijna elke tocht kom ik er wel eentje tegen, ook vandaag in de Delftse Hout staat er weer één.

Terwijl ik pal richting Delft rij, vraag ik me vertwijfeld af of ik voor dat grote pand van IKEA nog een mooi fietspad tegenkom. De goden zijn me goed gezind: ik ontdek een prachtig paadje door het park en merk helemaal niets van de zaterdagmiddagdrukte bij de Zweedse meubelzaak. In plaats daarvan toer ik langs een prachtige oude boerderij bij Delfgauw, hemelsbreed nog geen kilometer van het IKEA-gekkenhuis op zaterdagmiddag. Wat kan lekker fietsen soms toch een goede keus zijn!

Tussen Oude Leede en Berkel is de weg afgezet door politie. Er komen een aantal agenten op motor langsgezoefd en dan zie ik in de verte een best indrukwekkend peloton aankomen over de dwarsweg: er is hier een koers. Het is absoluut onduidelijk hoe groot of professioneel deze wedstrijd is. Ik vind in ieder geval dat de mannen mooie fietsen en kleren hebben en ben ook onder de indruk van de grote karavaan met volgauto's vol fietsen op het dak. Daar rijdt een klein kapitaal voorbij!

Onder de rook van Zestienhoven liggen prachtige vogelplassen. Dus waarom zou je daar als jong stelletje ooievaars met de lente op komst niet alvast op zoek gaan naar een mooi plekje? Op de foto oogt het ver weg, maar de diertjes zitten op nog geen 30 meter afstand van de weg. Mooi!

Voordat ik weer richting huis koers, werp ik nog één laatste blik op al het moois dat de omgeving van Delft me vanmiddag heeft geboden. Ik zie een karakteristiek 'gezicht op Delft' met aan de linkerkant de grote blauwe hallen van IKEA en rechts de oude torenspits van de Nieuwe Kerk en daarboven de prachtige wolken met daarboven wat zon. Bij de ontstaansgeschiedenis van de kerk hoort overigens een mooie oud verhaal: 

In januari 1351 knielt een als zonderling bekend staande bedelaar neer op de Markt in Delft. Zijn naam is broeder Symon. Volgens de ‘Beschrijvinge der Stadt Delft’ uit 1667 komt een zekere Jan Col hem wat eten brengen. Hij wordt door Symon aangesproken met: “O myn uytverkooren live vriendt en siedt dy niet den Hemel open?” Beiden kijken in de lucht en zien daar, volgens de overlevering, een ‘goude Kerck’, gewijd aan Maria. De bedelaar sterft kort daarop, maar Jan Col blijft dertig jaar lang, telkens op diezelfde januaridag, een ‘schoon licht ende klareheydt’ zien op de plek die broeder Symon heeft gewezen. Hij vindt dat er op die plaats een kerk moet komen. Wanneer twee ‘sonderlinge devote Bagynen’ het verzoek steunen en een van hen bovendien de stigmata van Christus aan het kruis vertoont, besluit het stadsbestuur ‘by consent’ op die plek een kerk te bouwen. Pas wanneer die er staat en gewijd is, verdwijnt het jaarlijkse visioen van Jan Col.
Vanaf vandaag kijk ik met andere ogen naar het wondere licht achter de wolken bij Delft...

Gefietst: 49 kilometer in precies 2.00 uren. Windkracht 3-4, 11 graden en droog. Voor het eerst gereden met zomerhandschoenen en dat voelt prima want ik heb veel meer gevoel over m'n fiets. Onder het Campagnolo-winterjack alleen de windbreaker met korte mouw en dat is meer dan genoeg. Nog wel een korte fietsbroek met daarover een hardloopbroek en overschoentjes aan. 
Route: Vanuit huis naar de Vliet en langs de drie molens bij Stompwijk in de richting van Nootdorp. Aan de noordkant langs/door Nootdorp en dan de Delftse Hout in, deze via IKEA verlaten bij Delfgauw. Vanaf Delfgauw lange weg rechtdoor naar Oude Leede en rechtdoor over kleine wegen tot aan Zestienhoven bij Rotterdam. Langs het vliegveld over het fietspad bij de grote weg, dan langs de A13 richting Delft. Voor Delft rechtsaf richting Oude Leede, dan weer naar Delfgauw via Nootdorp richting huis, nog even een extra lusje langs de golfbaan bij Zotermeer en dan terug naar Leidschenveen, over de A4 heen en via de Vliet terug naar huis. 

1 opmerking:

  1. hi Ellen,
    nu ik na een meniscusoperatie even niet kan fietsen geniet ik maar even van jouw fietsavonturen en dat voelt dan toch een beetje als mijn zondagochtendrondje. Bedankt. groetjes Paul

    BeantwoordenVerwijderen