zondag 15 maart 2009

Een mooie zondag die heel koud blijkt

De zondag begint met een stralende zon. Koffiedrinken in de tuin is nog net te koud, maar het lijkt mooi fietsweer. Wanneer ik tegen half vier m'n fiets pak, is de zon verdwenen en blijkt het gewoon weer 9 graden: koud dus! Met een forse tegenwind rijd ik richting de duinen, maar dan kan ik niet verder tegen de wind in en kies ik voor de richting Noordwijk. Het fietsen gaat zwaar. De benen zijn moe na een drukke week en elk duin voelt als Alpe 'd Huez, al heb ik eerlijk gezegd geen ervaring hoe monsterlijk zwaar dat is. Het kan niet veel erger zijn dan de duintoppen deze middag, de benen protesteren!

Bij Noordwijk ben ik de alpen zat en kies ik voor lange rustige rechte fietspaden zonder heuvels. Ik stuiter van de hoge duinen over klinkerweggetjes naar beneden, naar de polder en rijd via de provinciale wegen via Katwijk en Rijnsburg naar Wassenaar. De tegenstelling in welvaart valt op. Na de kleine huisjes bij de vissersdorpen rijd ik langs kapotte kassen, vervallen schuren en oudere huizen. Bij de Wassenaarse golfclub worden de huizen plots weer groot én duur. Er komen veel oude volle bomen en het land is weer rijk. 

Zuid Holland laat me vaak de tegenstelling vol-leeg zien, vanmiddag was het de tegenstelling arm-rijk die opviel. Waarom is Wassenaar eigenlijk zo rijk en hoe kan het dat er op kleine afstand van zo'n rijk dorp zulke kleine arme dorpen zijn ontstaan? 

Zondag 15 maart, 55 kilometer gefietst in 2.10 minuten. 9 graden, windkracht 4 westenwind, droog. Gemeen koud weer dat tegenviel! Vanuit huis naar de spoorbaan, dan richting Den Haag langs de volkstuintjes, via Mariahoeve doorsteken bij de tuin van Huis ten Bosch en dan onder de grote weg door over Duindigt. Bij de golfclub over de landscheidingsweg heen en dan het fietspad richting Scheveningen volgen. Bij Scheveningen de duinen in en het lange fietspad via Meijendel en de Wassenaarsche slag naar Katwijk en door naar Noordwijk. Vanaf Noordwijk over de provinciale weg naar Katwijk, door naar Rijnsburg en dan via de provinciale weg naar de koffietent bij de Wassenaarsche Slag. Dan door de bebouwde kom van Wassenaar en over de provinciale weg langs de Horsten naar Voorschoten. Tot slot via de spoorbaan naar Duivenvoorde en via de grote weg terug naar Leidschendam. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten