maandag 30 maart 2009

De eerste voorjaarsklassieker

Zaterdag 21 maart, het begin van de lente en de dag van m'n eerste voorjaarsklassieker: de Joop Zoetemelk Classic bij wielerclub Swift in Leiden. Het is even zoeken naar de goede locatie en voor de start heb ik al zo'n 6 kilometer in de benen. Dat mag de pret niet drukken. Ik sluit snel aan bij een groepje met een lekker tempo en rij dwars door de mooie dijkjes van het groene hart en het gebied ten noorden van Alphen door de lentezon. Opnieuw met blote benen, heerlijk!
Bij de drankpost onderweg is er tijd om even de fietsen en tenues van collega-rijders te bekijken. Het ziet er profi uit, maar iedereen is volstrekt amateur en rijdt gewoon voor de lol. Groepjes haken bij elkaar aan en je kunt lekker kletsen en er is een lekkere ontspannen sfeer.
 
Vlak voordat we weer arriveren in Leiden is er een stukje met gruwelijke casseitjes... tja, je rijdt een voorjaarsklassieker, dan hoort dit er bij. 

De beloning na de casseien mag er zijn: ik heb de eerste 1.000 kilometer op m'n fiets gereden. Ik had in januari niet gedacht dat ik dat al zo snel zou bereiken. Ook had ik alleen durven dromen dat ik het zo leuk zou vinden, wat heb ik al veel mooie tochtjes gemaakt en wat is het fietsen een prima nieuwe hobby. Paul, nogmaals bedankt voor de gouden tip om te gaan fietsen! 


Bij aankomst in Leiden is er een gezellige sfeer met onvermijdelijke hoempapa-muziek. Vermoeide wielrenners liggen in het gras, maar ik stap al snel weer op de fiets om de laatste 5 km naar m'n auto te rijden. Volgende keer beter opletten met parkeren!

Gereden: 85 kilometer, waarvan 75 kilometer in de Joop Zoetemelk Classic en 2x5km van m'n auto naar de start. Flinke wind tegen (kracht 3-4), maar heerlijk achter andere renners aangereden. Snelheid vaak boven de 30-32 km/uur, maar heel weinig vermoeiheid. Route: vanaf Leiden via Zoeterwoude naar 't Geertje bij Stompwijk. Dan naar Benthuizen, even richting Boskoop en dan langs Hazerswoude en Alphen a/d Rijn naar het noorden. Daar langs ontelbare dijkjes, plassen en watertjes om tenslotte vanuit het noorden weer Leiden binnen te rijden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten