woensdag 29 april 2009

Het-werk-is-af: fietsmomentje!

Woensdagmiddag is het werk voor de meivakantie vrijwel helemaal af. In afwachting van een paar mails en telefoontjes van klanten spring ik op m'n fiets om een paar uurtjes te toeren. Het is zo'n 18 graden, vrijwel windstil en vrij zonnig. Het fietspad tussen de Vlietlanden en de A4 licht er prachtig bij, met bermen vol bloeiende gele overvloed. 

Het langsrazende verkeer op de A4 geeft het geheel een zeer Zuid Hollands tintje. Er zijn prachtige gebieden met vogels en bloemen, met op een steenworp afstand een overbezette verkeersader. Dat is Zuid Holland anno 2009. Tijdens het fietsen merk ik steeds weer hoe wisselend ik het landschap ervaar. Op de snelweg lijkt Nederland vol, op de fiets zie je hoeveel ruimte er is.

Ook tijdens de rest van de tocht is het afwisselend vol en druk (Leiderdorp!) en prachtig rustig (Oude Aade, Rijpwetering, Hoogmade). Ik fiets voor het eerst ten noorden van Leiden en geniet van het gebied. Hier ervaar ik het ouderwetse Holland, gewoon op een uurtje fietsen van m'n eigen huis. Nu moet ik alleen nog een goede route om Leiderdorp heen vinden, want dat stuk verbreekt de rustige sfeer op een dramatische manier. Heeft iemand tips? 

Bijna thuis rijd ik nog even op hoge snelheid langs de Vliet tot aan de bebouwde kom. Dan valt het me weer op hoe grandioos mooi dit stukje Zuid Holland is. Of het nou is omdat ik hier zo vaak en graag kom of dat het echt bijzonder is, dat weet ik niet. Wel concludeer ik opnieuw dat één van de allermooiste stukjes fietsen in de regio vlakbij m'n eigen Leidschendam ligt. Wat is het hier mooi!

Gefietst: 55 km in 2.15 minuten. 18 graden, windkracht 2, zonnig. Via het fietspad bij de vogelplas naar Voorschoten, dan via Leiden naar Leiderdorp. Daar naar Oude Aade, dan naar Rijpwetering en via Hoogmade weer terug naar Leiderdorp. Dan via Zoeterwoude richting Stompwijk en door de weilanden terug naar de Knip bij de Vliet. Langs de Vliet terug naar Leidschendam. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten